ایجاد فضای مدرن با نصب پنجره دوجداره

شاید شما هم با قدیمی شدن پنجره‌های خانه به فکر تعویض آن‌ها افتاده باشید. با این حال این سؤال پیش خواهد آمد که آیا درباره تعویض پنجره قدیمی با دوجداره چیزی میدانید؟ آیا این کار صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ گاهی برخی افراد که حدود 10 تا 15 سال است از پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنند، به‌جای تعویض در فکر تعمیر پنجره دوجداره هستند.

تعویض پنجره‌های قدیمی با شیشه‌های دوجداره جدید بهترین راه برای عایق‌کاری، محافظت از خانه و کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی است. پنجره‌های تک‌جداره گرما را راحت‌تر از دست می‌دهند و می‌توانند هزینه‌های گرمایش و سرمایش را بسیار بالا ببرند. علاوه بر هزینه‌، این پنجره‌ها در فصول گرم و سرد سال متعادل نگه داشتن دمای خانه را سخت می‌کنند و باعث بروز مشکلات عمده می‌شوند.

تاریخچه ساخت و تولید پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره برای اولین‌بار حوالی سال ۱۹۳۰ در آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند و با گذشت زمان بر محبوبیت این پنجره‌ها افزوده شد. امروزه به دلیل کاربرد مهم پنجره‌های دوجداره و تأثیر مستقیم آن‌ها بر ارتقای سطح کیفیت محیط داخلی ساختمان، در ساخت و طراحی این پنجره‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌شود. پنجره‌های مدرن تمامی استانداردها و الزامات فعلی را در طراحی ساختمان را نیز رعایت کرده‌اند.

پنجره‌های دوجداره با استفاده از انواع گوناگون شیشه‌ها با ضخامت‌‌ها و رنگ‌های متنوع و درجات مختلف عایق بودن در برابر گرما ساخته می‌شوند. جنس شیشه‌های به‌کاررفته در این پنجره‌ها هم بسیار متنوع است. برخی از این شیشه‌ها عبارت هستند از: شیشه لمینت یا تریپلکس، شیشه مقاوم در برابر آتش یا تقویت شده، شیشه رنگی، شیشه خورشیدی، شیشه سکوریت، شیشه عایق، شیشه‌های تزئینی (طرح‌دار).

فرایند تولید پنجره دوجداره پیچیدگی خاصی ندارد. ابتدا بین دو شیشه مورد استفاده به وسیله یک ابزار دقیق مقداری فاصله ایجاد می‌شود و پس از ثابت شدن این شیشه‌ها در چارچوب، بین آن‌ها را از گازی با رسانایی بسیار کم پر می‌کنند. تنها نکته مهم در این فرایند استفاده از مواد باکیفیت شرکت‌هایی است که به طور جداگانه اقدام به فروش پروفیل و یا تولید پروفیل پنجره دوجداره می‌کنند. استفاده از پروفیل مناسب شما را از تعویض پنجره قدیمی با دوجداره بی‌نیاز می‌کند و در عوض به شما امکان تعمیر این پنجره‌ها را می‌دهد.

استفاده از شیشه طرح‌دار در پنجره دوجداره

استفاده از شیشه طرح‌دار در پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره، انتخاب اول صاحب‌خانه‌ها

پنجره‌های تک‌جداره حرارت قابل‌توجهی را از خود عبور می‌دهند. ازدست‌دادن گرمای داخل در زمستان و گرم‌شدن بیش از حد خانه در تابستان اتفاق جالبی نمی‌تواند باشد. راه‌حل این مشکل استفاده از پنجره‌های دوجداره است. دلایل مختلفی برای ارجحیت پنجره‌های دوجداره نسبت به دیگر پنجره‌ها وجود دارد. افزایش بهره‌وری انرژی، ایجاد امنیت، عایق بودن در برابر صدا، دوام بالا و امکان استفاده طولانی‌مدت همگی از دلایل این انتخاب هستند.

وقتی تصمیم دارید برای چندین سال در یک محیط، زندگی و فعالیت داشته باشید بهتر است محیط زیباتر و امن‌تری برای خود به وجود بیاورید. همچنین خوب است هزینه‌های مصرف انرژی را در طولانی‌مدت کاهش دهید و در کنار همه این‌ها از هرگونه صدای اضافی از محیط خارجی نیز در امان بمانید. بنا بر همین دلایل تعویض پنجره قدیمی با دوجداره همواره بهترین راهکار برای داشتن زندگی باکیفیت‌تر و سبزتر برای صاحب‌خانه‌ها محسوب می‌شود.

بهبود بازدهی انرژی با پنجره‌های دوجداره

شیشه‌های دوجداره جدید بین 10 تا 15 سال عمر دارند؛ بنابراین ممکن است اولین راه در دسترس برای بهبود عملکرد، رگلاژ پنجره دوجداره باشد. معمولاً شیشه‌های پنجره دوجداره حدود 6 میلی‌متر با یکدیگر فاصله دارند. اندازه این فاصله مهم است؛ زیرا هر چه این مقدار کمتر باشد، کارایی پنجره در حفظ دمای خانه کمتر خواهد بود.

تولید پنجره‌های دوجداره تا قبل از سال 2007، با ارائه رتبه‌بندی عایق انرژی (WER) در سطح «C» صورت می‌گرفت؛ این در حالی است پنجره‌های دوجداره جدید می‌توانند به رتبه‌بندی «A+» دست یابند. باتوجه‌به این موضوع می‌توان گفت شما با تعویض پنجره قدیمی با دوجداره، میزان قابل‌توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد. استفاده از پنجره‌های دوجداره جدید علاوه بر ایجاد فضای راحت برای شما، مبلغ فیش‌های برق و گاز مصرفی را نیز کاهش خواهد داد.

تعویض پنجره قدیمی با دوجداره

تعویض پنجره قدیمی با دوجداره

نشانه‌هایی برای تعویض پنجره‌های دوجداره قدیمی

اگر برای باز و بسته کردن پنجره‌ها به مشکل اساسی برخورد کردید نگران نباشید. گاهی اوقات این مشکل می‌تواند ناشی از سخت‌افزار معیوب باشد. بااین‌حال، اگر پنجره‌ها خودبه‌خود بسته می‌شوند یا گیر می‌کنند، ممکن است زمان آن رسیده باشد به‌جای تعمیر، کل پنجره را تعویض کنید. همچنین موارد دیگری نیز هستند که نشان می‌دهند زمان تعویض پنجره‌ها رسیده است. در زیر تعدادی از این نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • اگر فاصله بین شیشه‌های پنجره‌ دوجداره قدیمی کم یا زیاد شده و یا گاز بین آن‌ها خارج شده باشد، این مسئله باعث هدررفتن انرژی و کاهش شفافیت پنجره خواهد شد.
  • اگر درزگیر به‌درستی کار نکند و یا فرسوده شده باشد، با مشاوره و کمک یک کارشناس حرفه‌ای، از چسب سیلیکون و ماستیک استفاده کنید. اگرچه در بیشتر مواقع در پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ، توصیه می‌شود برای تعویض پنجره قدیمی با دوجداره هم پیش‌بینی‌هایی داشته باشید.
  • سروصدای بیرون از خانه بیشتر به گوش شما می‌خورد؟ پنجره‌های قدیمی کارکرد لازم برای جلوگیری از ورود سروصدا را از دست می‌دهند. در این صورت بهتر است تعویض پنجره قدیمی با دوجداره را در دستور کار قرار دهید.
  • ایجاد ترک و پوسیدگی در اطراف قاب پنجره علامت قدیمی بودن آن است. نصب پنجره دوجداره جدید این فرصت را به شما می‌دهد از پوسیدگی و آسیب بیشتر به خانه جلوگیری کنید. استفاده از یراق آلات پنجره دوجداره در بسیاری مواقع می‌تواند مشکل را حل کند اما راهکار اصلی همان تعویض پنجره قدیمی است.
  • رنگ مبلمان شما در اثر تابش مستقیم نور خورشید، از بین رفته است؟ این ممکن است به این دلیل باشد پنجره‌های قدیمی محافظت کمتری در برابر اشعه ماورای بنفش دارند. درحالی‌که بسیاری از پنجره‌های دوجداره امروزی مجهز به محافظ UV هستند؛ بنابراین اگر متوجه شدید مبلمان یا فرش‌هایتان رنگ خود را از دست داده‌اند، می‌توانید با تعویض پنجره قدیمی با دوجداره از آن‌ها محافظت کنید.
پنجره دوجداره عایق مناسب برای صدای اضافی محیط خارج

پنجره دوجداره عایق مناسب برای صدای اضافی محیط خارج

چند نکته مهم برای تعویض پنجره‌های دوجداره

سعی کنید بازارهای مختلف را برای تعمیر و یا تعویض به‌خوبی بررسی کنید. ممکن است برای مثال هزینه تعویض پنجره قدیمی با دوجداره در کرج با هزینه تعویض پنجره قدیمی با دوجداره در تهران متفاوت باشد؛ بنابراین لازم است زمان کافی را برای پیداکردن و خرید یک محصول مطمئن و باکیفیت در نظر بگیرید.

درعین‌حال باید توجه داشته باشید با وجود فعالیت شرکت‌های مطرح در تولید پنجره دوجداره، در انتخاب تجهیزات ساخته شده با مواد اولیه مرغوب کاملاً هوشیار باشید. پروفیل‌های مدرن بیشتر از جنس کربن و بسیار مقاوم هستند و گاز موجود در بین شیشه‌ها را به‌خوبی نگه می‌دارند و می‌توانند انتخاب خوبی برای شما به‌حساب بیایند.

شما برای تعویض پنجره قدیمی با دوجداره و یا تعمیر پنجره UPVC خود می‌توانید به گروه صنعتی بردیا پنجره مراجعه کنید و از کیفیت و قیمت خدمت دریافتی مطمئن باشید. این گروه همچنین در تولید توری پلیسه باکیفیت فعال است. این توری‌ها می‌توانند از ورود حشرات و گردوغبار به فضای داخل جلوگیری و راحتی قضای شما را تکمیل کنند.

انواع مختلف پروفیل برای پنجره دوجداره

انواع مختلف پروفیل برای پنجره دوجداره

عوامل مؤثر بر قیمت پنجره دوجداره

پیداکردن بهترین پنجره دوجداره با قیمت مناسب، بسیار مهم است. شما هم باید به کیفیت محصول توجه داشته باشید و هم به قیمت آن. برخی از عوامل مهم که بر تعیین قیمت پنجره دوجداره مؤثر هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعداد پنجره‌های خانه: هرچه تعداد بیشتر باشد، هزینه نهایی افزایش خواهد یافت.
  • کیفیت و نوع شیشه استفاده شده: شیشه‌ پنجره‌های دوجداره دارای کیفیت، کاربرد و دسته‌بندی متفاوتی بوده و قیمت پنجره دوجداره تابعی از تمام این عوامل است.
  • نوع قفل پنجره‌ها: استفاده از قفل‌های مدرن و جدید هزینه بیشتری در پی دارد.
  • دسترسی به محل نصب: انتقال پنجره دوجداره از محل تولید تا محل نصب مستلزم انجام هزینه‌هایی است. باتوجه‌به مقدار مسافت، این هزینه تغییر خواهد کرد.
  • استفاده از داربست برای نصب پنجره: اگر پنجره‌های شما در طبقه دوم هستند و یا تعداد بیشتری پنجره در طبقات بالاتر دارید، ممکن است هزینه نهایی نصب افزایش پیدا کند.
  • نوع پنجره قدیمی: اگر از پنجره‎هایی استفاده می‌کنید که برای نصب پنجره دوجداره جدید نیاز به تعمیر قاب و یا تغییر در سایز این پنجره‌ها وجود دارد، هزینه نهایی نصب احتمالاً بیشتر خواهد شد.
  • بهره‌وری انرژی: پنجره‌های دوجداره دارای بازدهی انرژی بالاتر، معمولاً هزینه بیشتری خواهند داشت. اما به یاد داشته باشید که این پنجره‌ها در درازمدت در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنند؛ زیرا قبوض انرژی را کاهش می‌دهند.
شفافیت ناشی از کنترل رطوبت و اشعه UV در پنجره دوجداره

شفافیت ناشی از کنترل رطوبت و اشعه UV در پنجره دوجداره

تعویض پنجره آلومینیومی با دوجداره UPVC

برای تعویض پنجره آلومینیومی با دوجداره UPVC باید قسمت هایی متحرک یعنی باز شو های که روی ریل حرکت می کنند را از ریل جدا کرده و بیرون آورده و در ادامه قسمت های بالای پنجره اگر دارای کتیبه باشد شیشه آن جدا شده و قید افقی و عمودی که کتیبه را تشکیل داده با سنگ فرز جدا کنیم. دراین قسمت اگر زیر فریم آلومینیومی فریم آهنی یا به عبارتی قوطی آهنی باشد کل فریم آلومینیومی جدا شده و پنجره روی فریم آهنی نصب می گردد و دیگر هیچ اثری از فریم آلومینیومی باقی نمی ماند چه قید ها چه چارچوب یا فریم.

اگر زیر کار پنجره آلومینیومی فریم آهنی نباشد باید چه کاری انجام داد؟ در این حالت باید پنجره UPVC روی همان چارچوب یا فریم یا کلاف آلومینیومی نصب شود در این روش هم مانند پنجره آهنی از پروفیل بازسازی، پرواز یا لبه دار برای پوشاندن لبه دور تا دور کلاف آلومینیومی استفاده می شود.

این کار به منظور این است که امکان این باشد تا حدودی بتواند اطراف کلاف را پوشش یا کاور کند. در بعضی موارد به دلیل اینکه امکان استفاده از پروفیل بازسازی برای تعویض پنجره آلومینیومی با UPVC وجود ندارد از پروفیل نوسازی استفاده می شود.

تعویض پنجره آلومینیومی معمولا یک روز کاری زمان می برد و اصطلاحا بدون تخریب تعویض انجام می شود. از لحاظ آب بندی اگر بخواهیم صحبت کنیم کیفیت کارایی هیچ تفاوتی بین پروژه بازسازی با پروژه نوسازی نیست و کارفرما می تواند با خیال راحت و اطمینان کامل از این کهتعویض پنجره می تواند همان کیفیت پروژه نوسازی را داشته باشد اقدام به سفارش و خرید کند. پس توجه داشته باشید قبل از تعویض پنجره و یا تعمیر و رگلاژ پنجره خود با مشاورین بردیا پنجره از طریق راه های ارتباطی در ارتباط باشید.

نتیجه‌گیری

در این نوشتار با عنوان همه چیز درباره تعویض پنجره قدیمی با دوجداره به این موضوعات اشاره کردیم که استفاده از پنجره دوجداره مزایای متعددی از افزایش بهره‌وری انرژی گرفته تا کاهش آلودگی صوتی دارد. شما در صورت استفاده از این نوع پنجره‌ها خانه خود را عایق‌بندی می‌کنید‌ و مصرف انرژی را کاهش می‌دهید، از یک شیشه استاندارد و شفاف بدون هیچ مزاحمتی به مناظر اطراف خود نگاه خواهید کرد، امنیت بیشتری در اطراف خود ایجاد می‌کنید.

با خیال راحت و بدون هیچ صدای اضافی در فضای داخلی احساس آرامش و آسایش دارید و از اثاثیه خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنید. باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که به دلیل صرفه‌جویی در انرژی و به دنبال آن کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، پنجره دوجداره به‌عنوان ابزاری مدرن و دوستدار محیط‌زیست معرفی شده است. پس به‌طورکلی شیشه‌های دوجداره پنجره‌ها و درها را تقویت کرده و مزایای حرارتی، صوتی و زیست‌محیطی فراهم می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *